دوشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۸۸

توضیح مفاهیم مرتبط با تکنولوژی آموزشی به صورت انگلیسی و فارسی


همان طور که می دانیم برای کسب درک جامع در یک حیطه از دانش، باید با مفاهیم جزئی مرتبط با آن دانش آشنایی کافی داشته باشیم تا با کسب شناخت از این مفاهیم جزئی بتوانیم کلیت آن موضوع را درک کنیم. از این به بعد، بنده قصد دارم مفاهیم مرتبط با تکنولوژی آموزشی و سایر مطالب و حیطه های مربوط به تکنولوژی آموزشی را به صورت انگلیسی و فارسی برایتان بیاورم. سعی می کنم با ارائه تدریجی این مفاهیم، بتوانم یک دیکشنری توصیفی از مفاهیم مهم تکنولوژی آموزشی (هر چند غیر کامل) ایجاد نمایم. در این پست با تاریخچه تکنولوژی آموزشی به صورت خلاصه در خدمت شما هستم. نکته ای که باید در انتها متذکر شوم آن است که بنده برای ترجمه متون انگلیسی، از ترجمه لفظ به لفظ خوداری می کنم (به شرط آنکه اصالت آن حفظ شود) و همیشه استخراج مفهوم را مقدم تر از وفا داری دقیق به متن می دانم و در صورت لزوم کلماتی را اضافه و یا حذف می کنم. این نکته ای است که بعضی از مترجمان کتاب ها (حتی بعضی اساتید دانشگاه ها) به آن توجه نمی کنند و با وفا داری کامل به متن، مطالب ترجمه شده را سخت و سقیل می کنند. تا حالا به این فکر کرده اید که چرا مطالعه کتاب های ترجمه شده از کتاب های دیگر مشکل تر است؟

History

The first use of instructional technology cannot be attributed to a specific person or time. Many histories of instructional technology start in the early 1900s, while others go back to the 1600s. This depends on the definition of instructional technology. Definitions that focus on a systems approach tend to reach further back in history, while those definitions focused on sensory devices are relatively more recent.

The use of audio and visual instruction was boosted as a military response to the problems of a labor shortage in the United States. There was a definitive need to fill the factories with skilled labor. Instructional technology provided a methodology for training in a systematic and efficient manner.

تاریخچه

اولین موارد کاربردی تکنولوژی آموزشی نمی تواند به شخص یا دوره خاصی نسبت داده شود. تاریخ بسیاری از وقایع تکنولوژی آموزشی از حدود سال های 1900 میلادی آغاز شد. در حالی که انواع دیگر ممکن است که به سال های 1600 میلادی برگردد. این مساله بستگی به تعریفی دارد که از تکنولوژی آموزشی می شود. تعاریفی که بر روی رویکرد سیستمی تاکید می کنند به دروه زمانی دور تری نسبت به زمان حال مربوط می شوند. در حالی که تعاریفی که روی وسایل و رسانه های حسی تاکید می کنند به دوره زمانی نزدیک تری نسبت به زمان حال مربوط می شوند.

استفاده از آموزش شنیداری و دیداری به عنوان کمکی برای واکنش نظامی در مورد مشکلات ناشی از کمبود نیروی کار در ایالات متحده آمریکا بود. نیاز قطعی ای که وجود داشت این بود که کارخانجات می بایست متناسب با مهارت های نیروی کار باشند. تکنولوژی آموزشی یک روش شناسی برای کارآموزی به طریق کارا و سیستمی فراهم کرد.

هیچ نظری موجود نیست: