جمعه، شهریور ۰۶، ۱۳۸۸

آزمون کتبی دکتری تکنولوژی آموزشی


ضمن تشکر از آقای عوض زاده از اینکه اطلاعات بسیار سودمندی در مورد مرحله دوم آزمون دکتری تکنولوژی آموزشی (آزمون کتبی) در اختیار شما قرار داده اند، بنده نیز با اجرای این آزمون و تعدادی از شرکت کنندگان ارتباط نزدیکی داشته ام و طبق تلاش ها و تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده ام به اطلاعات زیر در مورد آزمون کتبی دست یافته ام که در اختیار شما قرار می دهم:

نحوه گزینش قبول شدگان در آزمون کتبی و راه یافتگان به مرحله سوم (مصاحبه) متفاوت از نحوه گزینش در مرحله اول آزمون (آزمون تافل) بوده است. آزمون تافل معیار مدار بوده، اما آزمون کتبی هنجار مدار بوده است. یعنی در آزمون تافل با کسب حد اقل امتیاز مود نظر دانشگاه علامه طباطبایی، مجور شرکت در آزمون کتبی را به دست می آوریم و تعداد قبول شدگان در آزمون تافل به هر مقدار می تواند باشد و ربطی به قبولی یا عدم قبولی شرکت کنندگان دیگر ندارد. اما برای قبولی در آزمون کتبی، میزان ظرفیت پذیرش دکتری تعیین کننده اصلی بوده است. تعداد قبول شدگان به این صورت تعیین می شود که ظرفیت پذیرش دکتری هر چه باشد سه برابر آن به عنوان تعداد افراد قبول شده در مرحله دوم و راه یافته به مرحله سوم (مصاحبه) معرفی می شوند و چون ظرفیت پذیرش امسال 5 نفر بوده است کسانی مجوز شرکت در مرحله سوم آزمون دکتری امسال را به دست آورده اند که جزء 15 نفر برتر در آزمون کتبی بوده اند.

فرق دیگر آزمون کتبی و آزمون تافل در اهمیت امتیاز کسب شده بوده است. با کسب حد اقل امتیاز مورد نظر دانشگاه در آزمون تافل، فرد به دوره دوم راه پیدا می کند. اینکه فرد در این آزمون نمره حداقل یا نمره حد اکثر را کسب کرده باشد امتیازی برای او ندارد و تاثیری در پذیرش نهایی او ندارد. قبولی در امتحان تافل فقط به عنوان کسب مجوز شرکت در مرحله دوم بوده است و بعد از کسب این مجوز، امتحان تافل و امتیاز آن هیچ تاثیری در قبولی در مراحل بعدی نداشته است و در مراحل بعدی آزمون دکتری، آزمون تافل و امتیاز کسب شده از آن به کناری نهاده می شود. اما در مورد آزمون کتبی این مطلب درست برعکس است. به طور کلی نحوه پذیرش این طور بوده است که برای پذیرش نهایی 100 نمره منظور شده است که 80 نمره آن می تواند از آزمون کتبی کسب شود و 20 نمره آن می تواند از مرحله مصاحبه کسب شود. برخلاف آزمون تافل، نمره کسب شده در آزمون کتبی تاثیر مستقیم در قبولی فرد داشته است و بعد از قبولی در آزمون کتبی و ورود به دوره مصاحبه، امتیاز آن همچنان از اهمیت برخوردار بوده است. مجموعه نمرات کسب شده در آزمون کتبی و مرحله مصاحبه تعیین کننده افراد پذیرفته شده بوده است.

برای هر درس امتحانی، 5 سوال در نظر گرفته شده بود که مجموعا برای آزمون کتبی 25 سوال در نظر گرفته شده بود. به گفته شرکت کنندگان سوالات بسیار کلی بوده است. در مورد درس متون تخصصی تکنولوژی آموزشی، 5 سوالی که آمده بود تماما ترجمه بوده است. هر سوال شامل 2 الی 3 پاراگراف بوده است که فرد باید عینا آن ها را ترجمه می کرده و در یایان ترجمه پاراگراف های هر سوال، باید دریافت خود از آن ها را به زبان خود می نوشته است.

با سوالاتی که در آزمون کتبی طرح شده بود به نظر من به هیچ عنوان نمی توان با تنها خواندن یک منبع مثلا در درس روانشناسی تربیتی به سوالات آن پاسخ داد. نکته ای که بسیار تاکید شده بود این است که در هر درس آزمون سعی نماییم حد اقل کتاب های معروف و معتبر مربوط به آن درس را بخوانیم. (مخصوصا اگر مولف آن کتاب ها از اساتید دانشگاه علامه بوده باشد). شاید کمی غیر منطقی باشد افراد بسیار تاکید می کردند که در مورد هر درسی هر چه کتاب بیشتر بخوانید بهتر است.

نکته ای که شاید در نظر اول چندان دارای اهمیت نباشد و شاید هم کمی خنده دار به نظر آید، اما بسیاری از افراد روی آن تاکید اکید داشته اند این بود که نحوه نوشتن پاسخ های آزمون نیز مهم بوده است. اینکه ما بتوانیم منظور خود را به طور منسچم و قابل فهم ارائه دهیم و حتی تمیز نوشتن نیز مهم بوده است.

از این پست به بعد سعی می کنم در مورد منابع این آزمون اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهم. امیدوارم این اطلاعات، مورد توجه و استفاده شما قرار بگیرد.

۱ نظر:

علی دانا گفت...

واقعا دستتون درد نکنه خیلی مفید بود