شنبه، مرداد ۲۴، ۱۳۸۸

تکنولوژی آموزشی چیست و تکنولوژیست آموزشی کیست؟


به طور کلی کلمه " تکنولوژی" به معنای انجام دادن کارها به صورت ماهرانه و به طور کارآمد است. به طور خاص کلمه "تکنولوژی آموزشی" نیز همین معنا را در خود دارد و به معنای انجام کلیه فعالیت های مربوط به آموزش و یادگیری به صورت ماهرانه و به طور کارآمد است. اما منظور از کارآمدی در اینجا آن است که باز ده های فعالیت های آموزشی دقیقا همان چیزی باشد که ما از قبل مد نظر داشته ایم و آموزش را برای دسترسی به آنها برنامه ریزی کرده ایم. پس این رشته با تضمین تحقق اهداف یادگیری مورد انتظار، می تواند احتمال موفقیت دانش آموزان را در فعالیت های یادگیری خود افزایش دهد و تا حدی زیادی نیز مانع بروز شکست های یادگیرندگان در فعالیت های یادگیری خود باشد. اما تکنولوژی آموزشی چگونه می تواند حصول اهداف یادگیری را تضمین نماید؟ این رشته با انجام ارزشیابی مستمر از نظام آموزشی و برنامه های آموزشی در تمام مراحل (طراحی، تهیه و توسعه، اجرا، ارزشیابی) می کوشد تا مشکلات احتمالی برنامه های آموزشی را به محض وقوع شان تشخیص دهد و آنها را پیش از آنکه نتایج سوئی بر یادگیری افراد داشته باشد به سرعت رفع نماید.

رشته تكنولوژي آموزشي نگرش تازه به مسائل تعليم و تربيت است كه با استفاده از اصول روان شناسي و بهره گيري از علم برنامه ريزي آموزشي و طراحي دقيق مبتني بر هدف هاي مشخص و با در نظرگرفتن توائم منابع و امكانات انساني و مادي بهترين روش وسايل آموزشي را در جهت تغيير رفتارفراگيران عرضه مي كند. این رشته می کوشد افرادی تربیت نماید که دارای مهارت و قابلیت های زیر باشند:

• به كاراندازي رسانه هاي آموزشي جهت اداره و كلاس ها، سالن هاي سخنراني و...
• طراحي و توليد منابع رسانه اي
• اداره و كتابخانه ها و مراكز مواد درسي
• تهيه و تدوين ، توسعه و اصلاح طرح هاي آموزشي
• شناخت و كشف مسائل آموزشي
• طراحي و اجراي ارزشيابي از سيستم هاي آموزشي
• ارزيابي و انتخاب مواد و تجهيزات آموزشي جهت خريد
• كمك در تهيه و تنظيم محتوا براي رسانه هاي آموزشي
• شركت و ارائه كمك و همفكري در برنامه ريزي هاي آموزشي و درسي

پس این عقیده که وظیفه یک تکنولوژیست آموزشی صرفا به کار گیری ابزار و رسانه های آموزشی است تصور اشتباهی می باشد. یک تکنولوژیست آموزشی در درجه اول باید یک منتقد و تحلیل گر خوبی باشد و با دیدی انتقادانه و ضریفانه بتواند مشکلات نظام آموزشی که گاهی از نظر ها پنهان است را به موقع تشخیص دهد و از تمام قابلیت هایی که رشته تکنولوژی آموزشی در اختیارش قرار می دهد برای رفع هر چه سریع تر مشکل استفاده نماید.

هیچ نظری موجود نیست: