پنجشنبه، مرداد ۲۲، ۱۳۸۸

تاسیس دوره دکتری تکنولوژی آموزشی


تا چندی پیش یکی از مشکلات فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی عدم امکان تحصیل تا مقطع دکتری بوده است. اما با همت گروه تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی سرانجام امکان تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری برای اولین بار در ایران فراهم شده است و این خود می تواند اثرات و فوایدی به شرح زیر داشته باشد:

- یکی از مهم ترین فوایدی که می توان اشاره کرد این است که با تاسیس دوره دکتری، این رشته جایگاه واقعی و شایسته خود را در نظام آموزشی ایران به دست می آورد. نظام آموزشی کشور می تواند با به خدمت گرفتن فارغ التحصیلان این رشته در مقطع دکتری بسیاری از مشکلاتی را که در نظر اول حل نشدنی به نظر می رسد را حل نماید و امکان دسترسی به آموزش را برای نقاط محروم و دور افتاده را نیز فراهم نماید و فرصت های برابر آموزشی را برای تمام آحاد جامعه به وجود آورد.

- یکی دیگر از فواید می تواند افزایش انگیزه دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته باشد.

- یکی از فواید دیگر می تواند توجه اساتید این رشته در ضرورت به روز رسانی دانسته های خود و انطباق آن با نیاز های جامعه اطلاعاتی معاصر باشد. این شاید به این دلیل باشد که دانشجویان در مقطع دکتری توقع و انتظار بیشتری از اساتید خود دارند.

- همچنین این امر می تواند باعث افزایش مجموعه کارهای علمی و پژوهشی دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد شود. چون همانطور که می دانید یکی از ضروریات قبولی در مقطع دکتری، داشتن سوابق علمی و پژوهشی می باشد و این مساله از یک طرف می تواند مشوق خوبی برای دانشجویان این رشته برای انجام کارهای علمی _ پژوهشی باشد و از طرف دیگر باعث پیشرفت هر چه بیشتر این رشته هم از بعد نظری و هم از بعد کاربردی شود.

- یکی دیگر از اثرات تاسیس دکتری این رشته عدم نیاز کشور به اعزام دانشجو به خارج از کشور برای تحصیل در مقطع دکتری می باشد. یکی موانع پیشرفت و توسعه در کشورها نبود نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز کشور ها و عدم امکان آموزش آنها در داخل کشور می باشد و در صورتی که کشور ها بتواند این مانع مهم را از سر راه خود بردارند مسیر های توسعه برای آن کشور ها هموار می شود. با تاسیس دکتری این رشته می توانیم گامی هر چند کوچک برای از میان برداشتن موانع توسعه برای کشورمان برداریم.

- همچینین فایده دیگر می تواند افزایش انگیزه و تلاش دانشگاه های دیگر کشور برای ایجاد امکان پذیرش دانشجو در مقطع دکتری این رشته باشد.

با توجه به اثرات تاسیس دوره دکتری تکنولوژی آموزشی که در بالا ذکر شد می توان آینده روشنی را برای این رشته در کشور غزیزمان ایران متصور باشیم و به امید روزی باشیم که تمام افراد متخصص مورد نیاز در این رشته در داخل کشور تربیت شوند و و این خود می تواند گامی موثر در راه خود کفایی، رشد و اعتلاء کشورمان باشد.

۱ نظر:

ایرج عوض زاده گفت...

خانم ولايتي بسيار مطلب شما مناسب بود اميدوارم همينطور ادامه دهيد.
عوض زاده