1. فرضيه کانال دو گانه[1]
«فرضيه کانال دو گانه عبارت از اين است که انسانها براي پردازش اطلاعاتي که به شکل مواد ديداري وشنيداري ارائه شده،کانال هاي جداگانه و مجزايي را دراختيار دارند.مفهوم پردازش اطلاعات درکانال هاي مجزا، در روانشناسي شناختي تاريخچه اي طولاني دارد واخيراً همبستگي نزديکي با نظريه رمزگذاري دو گانه پايويو[2] (کلارک و پايويو،1991؛پايويو،1986) ومدل حافظه فعال بدلي[3] دارد(بدلي،1999،1986،1992).
«درطي ارائه اطلاعات، مخاطب بايد يک بازنمايي ذهني از موقعيت ايجاد شده توسط محتواي کلامي وتصاويررا در ذهن خود بسازد»(فريدمن،مياکِ[4]،2000).
«در طي ارائه چند رسانه اي موضوعات درسي که به شکل کلامي وتصويري ارائه مي گردد هر دو کانال پردازشگر ديداري وکلامي حافظه براي برگرداندن اطلاعات به يک مدل مناسب بکار گرفته مي شوند»(هگارتي،نارايانان وفريتاس،2002؛ماير،مورنو[5] ،2002).
2. فرضيه ظرفيت محدود[6]
«فرضيه ظرفيت محدود حاکي از اين است که انسانها ميزان اطلاعاتي را که مي توانند در هر کانال ودر يک زمان واحد پردازش کنند داراي محدوديت هستند।زماني که يک تصوير يا انيميشن نمايش دادهمي شود،يادگيرنده تنها قادر است مقدار کمي از تصاوير را در حافظه فعال خود در يک زمان نگهداري کند»(ماير،2001ص48)।
3. فرضيه پردازش فعال[7]
فرضيه پردازش فعال عبارت است از اينکه انسانها در پردازش شناختي براي ايجاديک بازنمايي ذهني منسجم و قابل فهم از تجارب خود به صورت فعالانه درگير مي شوند.اين پردازش شناختي فعال شامل: توجه کردن[8]،سازماندهي اطلاعات وارد شده[9]،يکپارچه سازي اطلاعات وارد شده با ساير دانش[10] [دانش قبلي يادگيرنده] مي باشد.به طور خلاصه،انسانها پردازشگراني فعال هستند که به دنبال معنا و مفهوم بخشيدن به نمايش هاي چند رسانه اي[11] هستند.اين برداشت از انسانها بعنوان پردازشگران فعال با برداشت معمول از انسانها بعنوان پردازشگراني منفعل که بدنبال افزودن اطلاعات زياد به حافظه خود تا حد امکان هستند در تضاد است»(ماير،2001ص50). طراحان آموزشي به هنگام طراحي مواد آموزشي بايد متوجه ارتباط ميان حافظه کوتاه مدت(که حافظه فعال نيز ناميده مي شود) وحافظه بلند مدت درمغز انسان باشند»(سِولر[12]،1999).
[1] - Dual-Channel Assumption
[2] - Paivio,s Dual-Coding Theory
[3] - Baddeley
[4] - Friedman,N.P.and Miyake,A
[5] - Hegarty,M.,Narayanan,N.,andFreitas,P، Mayer, R. E., & Moreno, R
[6] - Limited-Capacity Assumption
[7] - Active-Processing Assumption
[8] - Paying Attention
[9] - Organizing Incoming Information
[10] - Integrating Incoming Information
[11] - Multimedia Presentati
[12] -Sweller (1999).
«فرضيه کانال دو گانه عبارت از اين است که انسانها براي پردازش اطلاعاتي که به شکل مواد ديداري وشنيداري ارائه شده،کانال هاي جداگانه و مجزايي را دراختيار دارند.مفهوم پردازش اطلاعات درکانال هاي مجزا، در روانشناسي شناختي تاريخچه اي طولاني دارد واخيراً همبستگي نزديکي با نظريه رمزگذاري دو گانه پايويو[2] (کلارک و پايويو،1991؛پايويو،1986) ومدل حافظه فعال بدلي[3] دارد(بدلي،1999،1986،1992).
«درطي ارائه اطلاعات، مخاطب بايد يک بازنمايي ذهني از موقعيت ايجاد شده توسط محتواي کلامي وتصاويررا در ذهن خود بسازد»(فريدمن،مياکِ[4]،2000).
«در طي ارائه چند رسانه اي موضوعات درسي که به شکل کلامي وتصويري ارائه مي گردد هر دو کانال پردازشگر ديداري وکلامي حافظه براي برگرداندن اطلاعات به يک مدل مناسب بکار گرفته مي شوند»(هگارتي،نارايانان وفريتاس،2002؛ماير،مورنو[5] ،2002).
2. فرضيه ظرفيت محدود[6]
«فرضيه ظرفيت محدود حاکي از اين است که انسانها ميزان اطلاعاتي را که مي توانند در هر کانال ودر يک زمان واحد پردازش کنند داراي محدوديت هستند।زماني که يک تصوير يا انيميشن نمايش دادهمي شود،يادگيرنده تنها قادر است مقدار کمي از تصاوير را در حافظه فعال خود در يک زمان نگهداري کند»(ماير،2001ص48)।
3. فرضيه پردازش فعال[7]
فرضيه پردازش فعال عبارت است از اينکه انسانها در پردازش شناختي براي ايجاديک بازنمايي ذهني منسجم و قابل فهم از تجارب خود به صورت فعالانه درگير مي شوند.اين پردازش شناختي فعال شامل: توجه کردن[8]،سازماندهي اطلاعات وارد شده[9]،يکپارچه سازي اطلاعات وارد شده با ساير دانش[10] [دانش قبلي يادگيرنده] مي باشد.به طور خلاصه،انسانها پردازشگراني فعال هستند که به دنبال معنا و مفهوم بخشيدن به نمايش هاي چند رسانه اي[11] هستند.اين برداشت از انسانها بعنوان پردازشگران فعال با برداشت معمول از انسانها بعنوان پردازشگراني منفعل که بدنبال افزودن اطلاعات زياد به حافظه خود تا حد امکان هستند در تضاد است»(ماير،2001ص50). طراحان آموزشي به هنگام طراحي مواد آموزشي بايد متوجه ارتباط ميان حافظه کوتاه مدت(که حافظه فعال نيز ناميده مي شود) وحافظه بلند مدت درمغز انسان باشند»(سِولر[12]،1999).
[1] - Dual-Channel Assumption
[2] - Paivio,s Dual-Coding Theory
[3] - Baddeley
[4] - Friedman,N.P.and Miyake,A
[5] - Hegarty,M.,Narayanan,N.,andFreitas,P، Mayer, R. E., & Moreno, R
[6] - Limited-Capacity Assumption
[7] - Active-Processing Assumption
[8] - Paying Attention
[9] - Organizing Incoming Information
[10] - Integrating Incoming Information
[11] - Multimedia Presentati
[12] -Sweller (1999).
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر