شنبه، فروردین ۱۴، ۱۳۸۹

توسعه یادگیری الکترونیک مبتنی بر وب

استفاده از فناوری های جدید اطلاعی و ارتباطی، نظام های آموزشی را قادرساخته است تا بتوانند آموزش خود را در گستره ی وسیع تری عرضه کنند. یادگیری یا آموزش الکترونیکیبا تاکید بر رسانه های الکترونیکی است.
یادگیری الکترونیکی مبتنی بر وب يكي از انواع مهم یادگیری الکترونیکی به شمار مي رود كه به عنوان يكي از پدیده های دنیای مدرن در عصر اطلاعات و در جامعه ی مبتنی بر دانش پا به عرصه ی وجود گذاشته و در تاریخچه ی کوتاه مدت خود از گسترش قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است.

یادگیری الکترونیک چیست؟
یادگیری الکترونیکی آن نوع یادگیری است که در محیط شبکه و با ابزار های شبکه اتفاق می افتد و مستلزم به کاگيری رسانه های آموزشی همزمان و غیر هم زماناست. هرنوع مراجعه به فضای شبکه که به یادگیری شما کمک کند یادگیری الکترونیکی محسوب می گردد.يادگيري الكترونيكي در پرتو آموزش الكترونيكي تحقق مي يابد .آموزش الكترونيكي هر نوع محتواي آموزشي است كه به صورت الكترونيكي ارائه شود.
یادگیری الکترونیکی هر نوع آموزشی است که با کامپیوتر به وسیله سی دی رام، اینترنت یا اینترانت با ویژگی های زیر جریان می یابد: · شامل محتوایی می باشد که مربوط به اهداف یادگیریاست. · از روش های آموزشی همانند مثال ها و تمرین ها برای کمک به فرایند یادگیری استفاده می شود. · از عناصر چند رسانه ای مانند کلمات و عکس ها برای انتقال محتوا و روش ها استفاده می شود. · ممکن است که این یادگیری به طور همزمان یا غیر همزمان صورت می پذیرد. · فراهم سازی مهارت ها و دانش های جدیدی که بتوانند به اهداف یادگیری انفرادی مختص خود یادگیرنده مربوط شوند.

انواع یادگیری الکترونیک
به طور کلی یادگیری الکترونیک در سه مقوله جای می گیرد:
یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رایانه در این روش، از رایانه ها و ابزار های مرتبط با آن از قبیل لوح فشرده ،دی وی دی و ویدئو استفاده می شود. در این روش از شبکه ی اینترنت خبری نیست و نوع اولیه ی یادگیری الکترونیک می باشد.
یادگیری مبتنی بر وب (اینترنت) این روش یادگیری شبیه روش یادگیری مبتنی بر رایانه است. با این تفاوت که از طریق اتصال به شبکه ی جهانی، تبادلات بالا انجام می شود.
یادگیری الکترونیکی مبتنی بر شبکه ی محلی (اینترانت) این شیوه با روش مبتنی بر وب شباهت هایی دارد و تفاوت آن دو در این است که در روش حاضر به جای شبکه ی جهانی اینترنت، مبادلات یاد شده از طریق اتصال به شبکه های داخلی سازمان ها و شرکت ها (اینترانت) صورت می گیرد.
دو نوع یادگیری مبتنی بر اینترنت و اینترانت خود نیز هر یک ، به دو دسته تقسیم می شوند:

1) یادگیری الکترونیکی هم زمان: منظور نوعی از یادگیری الکترونیکی است که در آن افراد (اعم از استادان، دانشجویان، متخصصان ، مشاوران و ...) به صورت زنده و هم زمان می توانند با هم ارتباط بر قرار کنند و به صورت چهره به چهره (از طریق شبکه ی رایانه های شخصی) با یکدیگر به تبادل افکار و دیدگاه ها یا اطلاعات بپردازند.
2) یادگیری الکترونیکی نا همزمان: نوعی دیگر از یادگیری الکترونیک است که در آن زمان یا مکان مشخص مطرح نیست و افراد در هر زمان و هر مکانی که بخواهند می توانند وارد شبکه شوند و تبادل اطلاعات کنند.

یادگیری الکترونیک مبتنی بر وب
در نظام آموزشی، شبکه ی گسترده ی جهانی (WWW) به عنوان یکی از مشهور ترین روش های انتقال آموزش از راه دور می باشد. تعداد بسیار زیادی از سایت های اینترنتی، به ویژه برای انتقال آموزش طراحی گشته اند. در ابتدا، صفحات وب بدین منظور طراحی می گشتند که تمامی محتوای دوره ی آموزشی را به یادگیرندگان منتقل کنند. اما امروزه، این صفحات توسط اساتید طراحی می گردند که از این نوع از آموزش به عنوان مکمل آموزشی که در کلاس های درس حضوری انجام می گیرد استفاده می کنند.
دوره های آموزش الکترونیک موفقیت آمیزی که برای محیط های یادگیری مبتنی بر وب طراحی گردیده است، به معنای چیزی بیش از استفاده از اسناد آپ لد شده و لینك هایی می باشد که به طور الکترونیکی به یکدیگر وصل شده اند. محتوای دوره ی آموزشی باید طوری طراحی گردد که قابلیت استفاده از طریق رسانه های الکترونیک و تعاملی را داشته باشد تا بتوان از آن طریق انواع متفاوتی از اطلاعات دیداری – شنیداری را به یادگیرندگان عرضه نمود. این محتوا می تواند شامل کلیپ های ویدئویی، انیمیشن، جلوه های صوتی، موسیقی، تصاویر، نقاشی ها و صفحاتی که ممکن است به صفحات دیگر متصل باشد یا نباشد گردد. دانشجویان در این نوع از یادگیری الکترونیک، می توانند به حل مشکلاتی بپردازند که که در دنیای واقعی با آن ها مواجه می شوند و در نتیجه مسئولیت یادگیری خود را بر عهده گیرند.

ویژگی های یادگیری الكترونیک مبتنی بر وب
یادگیری و تدریس الکترونیکی که مبتنی بر وب است از انعطاف پذیری زیادی برخورد دار مي باشد. ویژگی های کلیدی یادگیری الکترونیکی عبارتند از:
تعاملی، چند رسانه ای، سیستم آموزشی باز، امکان دست یابی جهانی، انتشار منابع یادگیری به صورت الکترونیکی، جهانی، یک سانی، منابع یادگیری آنلاین، انتشار در سطح وسیع، تعاملات میان فرهنگی، کسب مهارت در چندین زمینه، یادگیرنده محور، قابلیت دست یابی آسان، خود کفایی یادگیرنده، در بردارنده ی تکالیف اصیل و واقعی، برخوردار از امنیت بالا، محیط یادگیری دوستانه، محیط یادگیری غیر تبعیض آمیز، اثر بخشی بالا، یادگیری مشارکتی، محیط های یادگیری رسمی و غیر رسمی، ارزشیابی از یادگیری به صورت آنلاین، برخورداری از فرهنگ مجازی و ...

انواع شيوه هاي به کار گیری یادگیری الکترونیک مبتنی بر وب در نظام آموزشی
نظام آموزشی می تواند به سه شکل از یادگیری الکترونیک مبتنی بر وب استفاده کند که این سه نوع عبارتند از:
1) استفاده از آموزش مبتنی بر وب به عنوان مکمل آموزش حضوری 2) استفاده از آموزش مبتنی بر وب به همراه آموزش حضوری 3) استفاده از آموزش مبتنی بر وب به عنوان جايگزيني براي آموزش حضوری

استراتژی طراحی دوره های آموزشی مبتنی بر وب
به طور کلی، ما پیشنهاد می کنیم که طراحانرا براي ارائه محتواي آموزشي درسيستم آموزش الكترونيكي فراهم مي سازد. دراين شيوه از آموزش، يادگيرندگان با دريافت محتواي چاپي و آموزش به شيوه آنلاين به يادگيري نائل مي شوند .آگاهي از ويژگي ها و مشخصه هاي اين شيوه از آموزش( به ويژه براي ياددهندگان و نيز يادگيرندگاني كه اين شيوه آموزشي را جهت كسب علم و دانش برگزيده اند ) يكي از مولفه هاي اساسي موفقيت يادگيرندگان راه دور به شمار مي آيد. اگرچه اين شيوه آموزشي مي تواند به عنوان مكمل،همراه و يا جايگزيني براي آموزش حضوري تلقي گرددد ، اما .امروزه، آنچه اكثرمتخصصان آموزشي بدان اشاره مي نمايند بهره گيري از اين شيوه آموزش، در كنار كلاس هاي درس حضوري جهت نيل به يادگيري موثر وعميق و كارامد است.
به طور کلی، در طراحی هر دوره ی آموزشی مبتنی بر وب، باید به موارد زیر توجه نماییم:
· مدیریت و نظارت بر برنامه ی زمانی دوره، توجه به ملزومات اجرایی دوره، اهداف آموزشی و انتظارات دوره · تهیه ی محتوای آموزشی دوره که شامل ; مواد نوشتاری، مواد شنیداری، مواد دیداری _ شنیداری، عکس ها و تصاویر و ... می باشد. · برقراری تعامل میان دانشجویان با یکدیگر و با استاد · فراهم سازی منابع یادگیری اضافی و پشتیبان · نظارت بر چگونگی پیشترفت دانشجویان در یادگیری (که می تواند این مواد یادگیری توسط خود دانشجویان نیز تهیه گردد.) · ارزشیابی نهایی از میزان دست یابی دانشجویان به اهداف آموزشی

ویژگی های استاتيد و دانشجویان در یادگیری الکترونیک مبتنی بر وب
ویژگی های استادان:
· این آمادگی را کسب کنید که به دانشجویان یاد بدهید، که چگونه با یکدیگر به طور آنلاین به تعامل بپردازند. · برای عملکرد دانشجویان، بازخورد اطلاعاتی ارائه دهید و پیشنهادات اصلاحی خود را برای آن ها فراهم سازید. · از این امر اطمینان یابید که دانشجویان شما می توانند هم از طریق فکس و هم به صورت آنلاین در زمان های مشخصی به شما دسترسی داشته باشند و راهنمایی های لازم را از شما دریافت دارند. این امر در مراحل اولیه ی یادگیری الکترونیک از اهمیت بالایی برخور دار است. · به گفته هایی که دانشجویان با یکدیگر رد و بدل می کنند گوش فرا دهید و آن ها را به این امر تشویق کنید که با یکدیگر به طور مشارکتی به یادگیری بپردازند. · در ابتدای دوره ی آموزشی، اهداف کلی، جرئی و عینی را برای آن ها به طور روشن مشخص سازید تا آن ها بدانند که در پایان دوره ی آموزشی از آنها چه انتظاراتی می رود. · سعی کنید مشکلات احتمالی که ممکن است دانشجویان با آنها رو به رو شوند را تشخیص دهید و نحوه ی برطرف کردن آنها را بدانید. · در صورت امکان، برای دانشجوان کنفرانس های آنلاین برگزار نمایید. · از روش ها و فنون تدریس و یادگیری متنوع استفاده نمایید. در صورتی که شما به طور مداوم از روش سخنرانی استفاده نمایید دانشجویان رغبت خود را برای ادامه ی یادگیری از دست می دهند. اما اگر شما در آموزش خود از روش های متنوع تری استفاده نمایید می توانید اثر بخشی و کارآیی آموزش خود را تضمین نمایید.
ویژگی های دانشجویان:
· در ابتدای شروع دوره ی آموزشی، از این امر اطمینان حاصل کنید که شما توانایی کار کردن با تکنولوژی های به کار رفته در این نوع آموزش را دارید. · بدانید که چگونه باید به راهنمایی آنلاین و همچنین راهنمایی کننده ی آنلاین دسترسی یابید. · از این امر اطمینان حاصل کنید که برنامه ی مرور گر اینترنت شما از ویژگی های لازم برای دریافت تمامی مواد آموزشی دوره برخوردار است. همچنین بدانید که در صورت وقوع مشکل، از ویژگی های مرورگر خود به نحوی استفاده نمایید که آن مشکلات رفع گردند. · یک حساب صندوق پست الکترونیکی برای خود ایجاد کنید. بدانید که چگونه باید فایل ها و اسناد را در بین سایر دانشجویان و استاد خود تبادل نمایید. · از اهداف کلی، جرئی و عینی دوره ی آموزشی اطلاع یابید. اگر این اهداف برای شما ابهام دارند برای رفع این ابهام در مورد آنها از استاد خود سوال کنید. · در صورتی که فکر می کنید نسبت به سایر دانشجویان عقب افتاده اید یا اینکه محتوای دروه ی آموزشی را به خوبی درک نمی کنید فورا ،با استاد خود تماس حاصل نماييد. · به فرهنگ ارتباطات اینترنتی واقف باشید. این را بدانید که ایجاد تعامل از طریق متن در یک محیط اینترنتی بسیار مشکل تر از تعاملی است که در کلاس های درسی چهره به چهره انجام می پذیرد. مانند اين كه شما در محیط وب نمی توانید از زبان بدن برای درک معانی گفته ها استفاده نمایید. کلماتی را که در این نوع ارتباط به کار می برید باید واضح و روشن باشد و سوء تفاهم ها را به حد اقل میزان ممکن کاهش دهد. به این امر واقف باشید که کلاس درس آنلاین ، زمانی مشابه یا حتی بیشتر از کلاس های درس سنتی برای پرداختن به یادگیری نیاز دارد . سعی کنید که آن زمان مورد لزوم را در اختیار داشته باشید.
امروزه تكنولوژي هاي جديد اطلاعاات و ارتباطات نقش مهمي درارائه آموزش و يادگيري برعهده دارد كه البته به طرق مختلفي از آن ها ياد مي شود.يكي از اين فناوري ها ، آموزش و يادگيري الكترونيكي مبتي بر وب است.اين شيوه از آموزش، امكان استفاده از صفحات وب را براي ارائه محتواي آموزشي درسيستم آموزش الكترونيكي فراهم مي سازد. دراين شيوه از آموزش، يادگيرندگان با دريافت محتواي چاپي و آموزش به شيوه آنلاين به يادگيري نائل مي شوند .آگاهي از ويژگي ها و مشخصه هاي اين شيوه از آموزش( به ويژه براي ياددهندگان و نيز يادگيرندگاني كه اين شيوه آموزشي را جهت كسب علم و دانش برگزيده اند ) يكي از مولفه هاي اساسي موفقيت يادگيرندگان راه دور به شمار مي آيد. اگرچه اين شيوه آموزشي مي تواند به عنوان مكمل،همراه و يا جايگزيني براي آموزش حضوري تلقي گرددد ، اما .امروزه، آنچه اكثرمتخصصان آموزشي بدان اشاره مي نمايند بهره گيري از اين شيوه آموزش، در كنار كلاس هاي درس حضوري جهت نيل به يادگيري موثر وعميق و كارامد است.

هیچ نظری موجود نیست: