جمعه، فروردین ۲۷، ۱۳۸۹

ویژگی های یادگیری سیار

پاسخگو بودن به نیاز های آموزشی به طور فوری
دوره های آموزشی که از طریق ابزار های بی سیم اتفاق می افتد ، می تواند نیاز های فوری یادگیرندگان را در موضوعات درسی خاص مانند مقوله هایی از قبیل حل مسئله، برطرف نماید. در صورتی که در این مقوله ی یادگیری، یادگیرندگان به جواب سوالات خود پی نبرند ، باید آن سوال را در ذهن خود به خاطر بسپارند و در موقعیت های دیگر به دنبال جواب سوال های خود در کتابخانه یا منابع یادگیری آنلاین و یا ديگر موارد باشند.

کسب دانش مقدماتی
در بیشتر مواقع، برنامه های آموزشی که از طریق ابزار های بی سیم انتقال می یابد، بر حسب نیاز های یادگیرندگان یا بر حسب اطلاعاتی که فراگیران متقاضی آنها هستند، طراحی گردیده است.

یادگیری در محیط های مکانی متنوع
ابزار های بی سیم، روز به روز از قابلیت حمل و نقل بیشتری برخوردار می گردند. بنابراین، فعالیت های آموزشی در هر مکانی و در هر زمانی مانند مسافرت با اتوبوس ، مکان های اردوگاهی، سالن های نمایش و ... می تواند انجام پذیرد. یادگیری می تواند در هر نوع مکان گردشی و تفریگاهی به آسانی اتفاق افتد. این نوع محیط یادگیری می تواند به طور مکرر برنامه ریزی و طراحی گردد یا به طور طبیعی فرصت هایی را برای یادگیری به همراه داشته باشد.

فرآیند یادگیری دو جانبه یا تعاملی
یادگیرنده می تواند از طریق میانجی هایی از قبیل صدا، اشارات، پست الکترونیک، آیکن ها و حتی تصاویر ویدئویی با افراد متخصص، همکلاسی ها یا مواد آموزشی دیگر در اشکال ارتباطات همزمان و غیر همزمان به نحو موثر ارتباط برقرار کند. به همین دلیل است که دراين روش، متخصصان رشته های مختلف، بیشتر در دسترس یادگیرندگان قرار دارند و درنتیجه يادگيرندگان به دانش بیشتری دست می یابند.

امکان یادگیری موقعیتی
از طریق استفاده از ابزار های بی سیم در یادگیری سیار، یادگیرندگان می توانند یادگیری را در متن زندگی روزمره خود قرار دهند. در این صورت، دانشی که یادگیرندگان به آن نیاز دارند، به صورت كامل می تواند در موقعیت های اصیل و واقعی به آنها ارائه گردد، که این به یادگیرندگان کمک می کند که از ویژگی های موقعیت های مکانی مسائل آگاه گردند و در نتیجه یادگیرنده، فعالیت های مرتبط با این مسئله ی موقعیتی را برای حل آن انجام می دهد.

تلفیق محتوا های مختلف یادگیری در یکدیگر
محیط های یادگیری که در آنها از ابزار های بی سیم استفاده می شود، می تواند بسیاری از منابع اطلاعاتی را در یکدیگر تلفیق کند و نيز از یادگیرندگان در یادگیری و تفکر غیر خطی، چند بعدی و انعطاف پذیر حمایت نماید. به وسیله ی یادگیری سیار، یادگیری محتواهایی که از ساختار مناسبی برخوردار نیستند یا پیچیده هستند، تسهیل می گردد.

۱ نظر:

سونيا رمضاني گفت...

سلام. امروز e-teaching هم از جمله مباحث روز تكنولوژي آموزشي است كه زيادبه آن پرداخته نشده است. البته برخي به اشتباه mentor را با آن مترادف تلقي مي نمايند. پيشنهاد مي كنم دراين زمينه هم مطلب بنويسيد.كنفرانس يادگيري الكترونيكي يادت هست .بعد از كنفرانس، تعدادي از بچه ها وقتي من رو ميديدند مي گفتند خانم رمضاني اين كنفرانس معتبر نبود چرا شركت كرديد ؟!!!!!.اما اگه خاطرت باشه يكي ازسخنراني هاي عالي درزمينه موبايل را اونجا داشتيم.يكي از بچه هاي خوب دانشگاه پيام نور كه روي سامانه گلستان كار كرده بود وابزار آموزشي كه انتخاب كرده بود موبايل بود(تازه مقاله علمي-پژوهشي هم بود). اي كاش با خانم يگانه تماس بگيري مقاله علمي -پژوهشي او را هم در وبلاگ قرار بدي. از انتقاد كردن بچه ها نترس.من تاييدش مي كنم.يه چيزي بگم كلي بخند. بعد از كنفرانس وقتي داشتم مقاله موبايل رو براي چند تا از بچه ها توضيح مي دادم چندين نفري كه درباره اين موضوع باهاشون صحبت كردم ميگفتند يعني اين دانشجو رو گلستان سعدي كار كرده؟ جالبه همين ها هم معتقدند كنفرانس فاقد اعتبار علمي بوده است.