شنبه، مهر ۲۵، ۱۳۸۸

تکنولوژی آموزشی در انزواء

یکی از دوستان در قسمت نظرات، سوالی مطرح کرده بود بدین مضمون که اگر ما بخواهیم مقالات خود را در مجلات معتبر در زمینه تکنولوژی آموزشی چاپ نماییم چه مجلات معتبری در این زمینه در ایران وجود دارد؟

متاسفانه در پاسخ به سوال این دوست گرامی باید بگویم که مجله ای در زمینه تکنولوژی آموزشی در ایران وجود ندارد. همان طور که می دانید تنها مجله ای که در ایران منحصرا مربوط به این رشته است همان مجله رشد تکنولوژی آموزشی است که شاید چاپ مقالات در این مجله از امتیاز چندان زیادی برخوردار نباشد.

با این اوصاف، واقعا جای تاسف دارد که در این رشته در ایران حتی یک مجله معتر علمی وجود ندارد. اگر ما ادعا می کنیم که رشته ای در ایران در حال پیشرفت است، پس باید نمود های خارجی و عینی این پیشرفت را نیز مشاهده کنیم. آیا واقعا این رشته ارزش این را ندارد که مجله ای به آن اختصاص دهیم؟ چاره این مشکل را می توان در کجا جست و جو کرد؟ مگر به غیر از این است که راه حل آن در دست من و شمای دانشجو و استاد این رشته است؟ تا حالا به این فکر کرده اید که این رشته در ایران چرا تا این حد در انزواء قرار دارد؟

در صورتی که مایل به تالیف مقاله در رشته تکنولوژی آموزشی هستید یک پیشنهاد بنده این است که شما می توانید مقالات خود را به صورت بین رشته ای (مثلا رابطه بین روانشناسی تربیتی و تکنولوژی آموزشی یا همپوشی های بین رشته برنامه درسی و تکنولوژی آموزشی) بنویسید و آن را به مجلاتی که به نوعی می تواند مرتبط با تکنولوژی آموزشی باشد بفرستید.

پیشنهاد دیگر بنده آن است که چنانچه در زمینه مقاله نویسی در تکنولوژی آموزشی مصمم هستید و اگر تبحر لازم را در زبان انگلیسی دارید، می توانید مقاله های تالیفی خود را به زبان لاتین ترجمه کنید و آن را برای مجلات انگلیسی زبان ارسال کنید. اما تا آنجا که بنده اطلاع دارم مجلات لاتین، مقالات نظری و تئوریک را به این راحتی ها قبول نمی کنند. اگر شما مقاله ای پژوهشی برای این مجلات ارسال نمایید امکان پذیرفته شدن آن بسیار بیشتر خواهد بود. برای آشنایی و دست رسی آسان تر به مجلات انگلیسی در رشته تکنولوژی آموزشی می توانید به قسمت فهرست منابع کتب لاتین در این رشته و همچنین کتاب هایی که به زبان فارسی برگردانده شده اند مراجعه کنید.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
ممنون از اینکه جواب سوالمو دادید خانم ولایتی.
امیدروارم هرچه زودتر شرایط برای پویایی رشتمون فراهم بشه،چراکه پویایی این رشته مساوی میشه با:
پویایی نظام آموزشی ایران...
من اطلاعات کمی در مورد یکی از سرفصل های آزمون دکترا با عنوان توليد برنامه هاي كامپيوتري براي آموزش دارم.اگه میشه توضیحاتی در این باره داشته باشید.
همیشششششششششششههههه موفق باشید.
مریم

خودم گفت...

من ترجیح می دهم جواب شما رو به صورت ایمل دهم.

ایمل من:tombraider_207@yahoo.com

ولایتی

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز

وبلاگ خیلی خوبی داری

اطلاع رسانیت در تکنولوژی آموزشی بسیار عالیه