یکشنبه، آبان ۲۴، ۱۳۸۸

رسانه ها

یک رسانه (رسانه ها) یک وسیله ارتباطاتی و یک منبع اطلاعاتی است. اصطلاح رسانه از کلمه لاتین به معنای "ما بین" نشات گرفته است؛ اصطلاحی که اشاره به هر چیزی دارد که اطلاعات را بین یک منبع و یک گیرنده منتقل می کند. رسانه می تواند به عنوان مثال شامل ویدئو، تلویزیون، طرح های خطی، مواد آموزشی چاپی، برنامه های کامپیوتری و معلمان باشد. این رسانه ها، هنگامی می توانند به عنوان رسانه های آموزشی در نظر گرفته شوند که پیام هایی را که حامل آنها هستند متضمن مقاصد آموزشی باشد. هدف رسانه ها، تسهیل ارتباطات و یادگیری است.

در طی صد ها سال، معلمان از انواع متفاوت وسایل کمک آموزشی شنیداری و دیداری استفاده کرده اند تا یاری رسان آنها در امر تدریس باشد. اخیرا، معلمان این مجموعه خود را که شامل مواد و روش هایی که در بردارنده تکنولوژی های جدید برای یادگیری است را بسط و گسترش داده اند. پیامد های تکنولوژی های جدید تر یادگیری شامل استفاده از کامپیوتر، دیسک فشرده، برنامه های ویدئویی دیجیتال، ارتباطات ماهواره ای و اینترنت است.

دانش آموزان، دیگر مقید به محدودیت های موجود در کلاس درس نمی شوند. از طریق مرکز رسانه ای مدرسه، شبکه های کامپیوتری از قبیل شبکه اینترنت و شبکه محیط دانشکده، جهان می تواند به عنوان کلاس هر دانش آموزی عمل کند.

رسانه ها و روش هایی که مربیان دوره های کارآموزی ترجیح می دهند اغلب متفاوت از آنهایی هستند که به وسیله معلمان دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از اصلی ترین دلایل این کار مربیان دوره کارآموزی این است که دوره ها و پایه های تحصیلی در مدرسه، به طور مطلوب، یک نواخت هستند. در حالی که برنامه های کار آموزی، اغلب برای صنعت در نظر گرفته شده اند. معلمان دوره های کارآموزی، اغلب با افراد بزرگ سالی سر و کار دارند که از لحاظ سنی از کودکان خرد سال و نوجوانان بزرگ تر هستند. استفاده از ایفای نقش، شبیه سازی ها و بازی های آموزشی، در دوره های کارآموزی، به خصوص در دوره هایی که با افراد مدیر، افراد سرپرست و همچنین کارکنانی که وظیفه فروشنگی را بر عهده دارند سر و کار دارد، به طور فزاینده ای در حال افزایش است. از الزامات شغلی این افراد، برقراری تعاملات بسیار زیاد با افراد دیگر است. بنابراین در میان روش های مورد استفاده برای کارآموزی این افراد، توسعه مهارت های ارتباطی، باید از اولویت بسیار بالایی برخوردار باشد. کارآموز، بلافاصله بعد از اتمام جلسات کازآموزی، باید این مهارت ها را به کارببندد. زیرا احتمالا کارآموز نمی تواند این مهارت را با روش های انتزاعی تر که از الزامات موقعیت های خاص شغلی آنها است به کار ببرد.

بیایید با یکدیگر شش نوع اساسی از رسانه هایی را در یادگیری و آموزش مورد استفاده قرار می گیرند را مورد بررسی قرار دهیم. رسانه ای که به طور معمول بیش از هر رسانه دیگری در آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می گیرد، متون نوشتاری است. متون نوشتاری شامل کاراکتر هایی از الفبای عددی است که می تواند در هر قالب و شکلی، مانند کتاب، پوستر، تخته گچی، صفحه نمایش کامپیوتر و ... نمایش داده شود. رسانه دیگری که به طور معمول در آموزش مورد استفاده قرار می گیرد، رسانه شنیداری است. رسانه شنیداری می تواند شامل هر چیزی باشد که شما می توانید بشنوید؛ مثل صدای یک شخص، موسیقی، صداهای مکانیکی (مثلا صدای ماشنی که در حال حرکت است)، سر و صداهای آزار دهنده و ... . رسانه دیگر، وسایل آموزشی دیداری است که به طور مرتب برای ارتقای یادگیری مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از رسانه ها، می تواند شامل نقش و نگار های رسم شده روی یک پوستر، نقاشی های روی یک تابلوی گچی، عکس ها، تصاویر یک کتاب، برنامه های کارتونی تلویزیون و ... باشد. نوع دیگیری از رسانه ها، رسانه های متحرک است. این رسانه ها، رسانه هایی هستند که قابلیت نمایش حرکت را دارا هستند که می تواند شامل نوار ویدئو، تصاویر متحرک و ... باشد. اما یک مجموعه از موادی که اغلب به عنوان رسانه مورد توجه قرار نمی گیرند، اشیاء واقعی و مدل ها هستند. این مواد، سه بعدی هستند و دانش آموزان می توانند آنها را لمس کنند و یا در دست بگیرند. ششمین و آخرین طبقه رسانه ها، منابع انسانی هستند. منظور از منابع انسانی در اینجا، معلمان، دانش آموزان، یا متخصصان موضوعات درسی است. منابع انسانی برای تحقق امر یادگیری، بسیار حیاتی هستند. دانش آموزان از معلمان، دانش آموزان دیگر و افراد بزرگسال یاد می گیرند.

Source: Instructional technology and media for learning, by Sharon E. Smaldino and James D. Russell, Eighth edition, upper saddle river publication

۱ نظر:

samira گفت...

salam
web khaili khob va por mohtavai darid. movafagh bashid